måndag, mars 12, 2012

Det borde finnas regler

Första meningen: "Vi hänger vid gungorna, jag och Mirjam."
Förlag: Gilla Böcker
Sidor: 317

Mia och Mirjam är 14, bor i en håla och önskar att det kanske kunde hända lite mer här i livet. Just nu är det enda som händer att Mirjam har ett förhållande med gubben Per. Men sen dyker Vlad upp och Mias liv kanske kan bli lite mer som LA ändå?

Det här är Lina Arvidssons debutroman, och det första manus jag fick läsa på min praktik hos Gilla Böcker (precis innan det skulle skickas till tryck). Och jag skrattade och fnissade, och kände igen mig. Jag var en gång (som om jag har blivit lika gammal och vis som Gandalf...) den där 14-åringen som bodde i en håla i Skåne, lagom allernativ och "oförstådd" av hela världen, och ville helst av allt flytta till storstaden Stockholm.

Jag älskar sättet den är skriven på; jag har under förmiddagen lite olika recensioner på några bloggar där de har stört sig lite på Mias talspråkiga ton, men jag tycker den är klockren. Den fångar verkligen in känslan i resten av boken!

Lina har lyckats fånga exakt hur det är att vara 14, men den här boken kan läsas av alla, tonåringar, unga vuxna och äldre. Kanske är det till och med så att alla bör läsa den? ;)

Jag var på releasefest för Det borde finnas regler i fredags (tack till Gilla Böcker för inbjudan!) på Debaser här i Malmö och det var en mycket trevlig kväll! Fick träffa Lina och få min bok signerad, fick träffa Anna och Ada (från förlaget) igen, Matilda och en massa andra trevliga människor! Jag vill ogärna använda ordet "trevligt" en gång till, så låt mig istället säga, det var en toppenkväll! :D


Ehhhh, jättesuddig bild jag tagit när Lina läser högt
ur boken, från i fredags!
Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar