måndag, mars 12, 2012

Never let me go


Första meningen: "Jag heter Kathy H."
Förlag: Wahlström & Widstrand
Sidor: 319 (pocketutgåva)

Never let me go av Kazuo Ishiguro handlar om Kathy, som går på internatskolan Hailsham med sina vänner Ruth och Tommy. Man förstår direkt att det är något som är annorlunda med skolan, och alla elever som går där, men mer kan jag nog inte skriva om bokens handling utan att avslöja för mycket.

Jag hade hört talas om boken innan (mycket tack vare filmen med Keira Knightley och Carey Mulligan, som är baserad på boken). Det var dock inte förrän jag gick in på Kulturhuset och tog mig en titt vid Stadsmissionens begagnade böcker, där den bara stod på hyllan, som jag köpte den (inte mer än en timme tidigare hade jag varit och fikat med en kompis som pratat om den. Jag smsade henne efter att jag köpt boken och fick till svar "Good work young padawan!" - där har ni dagens trivia).

Vad tycker jag om boken då? Den är bra. Kanske till och med riktigt bra. Den är skriven med ett lätt språk och berättas ur Kathys synvinkel; från hennes minnen. Det kan ibland bli irriterande, för ofta nämner Kathy något, men som hon "återkommer till senare" och det kan bli väldigt hoppigt i berättandet. Men samtidigt uppskattar jag hur det är skrivet, för man tänker ju (oftast) inte i kronologisk ordning; minnen och tankar hoppar runt och fram och tillbaka.

Jag gillar även hur hela "mysteriet" byggs upp, man förstår snabbt att det är något annorlunda med eleverna på Hailsham, men (precis som eleverna själva) har man lätt för att förtränga det, samtidigt som man ändå rätt tidigt förstår exakt vad det är som är speciellt med eleverna, men man vågar inte riktigt tänka det förrän de säger det rakt ut i boken.

Det enda jag har svårt för är slutet, det känns lite väl simpelt, men kanske är det också författarens mening; han försöker inte ge läsaren en snyggt paketerad lösning med snören runt, utan vill väcka en tanke hos oss kring vår framtid. Och han gör det snyggt. Den här boken kommer få mig att fundera och tänka ett bra tag framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar