torsdag, maj 31, 2012

Sista testamentet


Förlag: Gilla Böcker
Sidor: 397
Första meningen: "Det var inget särskilt med han."

En dag trillar en glasruta ner från ett höghus och träffar Ben rakt i skallen. Trots att baksidan av hans huvud krossas och att han borde dött direkt överlever han. När Ben vaknar kan han plötsligt alla heliga skrifter utantill, samt att han verkar kunna se in i alla människors hjärtan. Han förespråkar fri kärlek och sex och fördömer religionen. Ben Zion är Messias återfödd. Eller?

Jag tror inte på Gud. Men jag skulle nog gärna vilja. Tro (och inte bara en religiös sådan) är något väldigt starkt, och jag förstår att det måste vara otroligt tröstande att tro/veta att det finns någon som alltid vakar över en, eller att det finns en mening med allt som händer. Men jag tror inte på det. Om man är troende kan jag tänka mig att den här boken är ganska provocerande. Den är ändå värd att läsas.

Jag älskar den här boken. Jag älskar hur den förespråkar kärlek som det allra viktigaste, och att det inte spelar någon roll ifall det är kärleken mellan en man och en kvinna, två kvinnor eller två män. "Man måste känna sig själv för att älska, inte känna andra", säger Ben och det kan vara det vackraste jag läst i år.

James Frey är kanske mest känd för att ha skrivit Tusen små bitar (A million little pieces), som handlar om drogmissbruk. Den gavs ut som en självbiografi, hyllades av Oprah, och sedan kom det fram att allt i den inte var sant. Frey medverkade i Skavlan för några månader sedan (du kan kolla in det på Youtube), men han var också med i Babel för några veckor sedan! Han talar väldigt bra om religion, och synen på religion i USA. Här kan ni se Frey i Babel:




Tack Gilla Böcker för att ni skickade ett ex till mig! :D


Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar