söndag, augusti 12, 2012

Bokbloggsjerka 10-13 augusti

Annika har på sin blogg Annikas litteratur- och kulturblogg en bokbloggsjerka, som går ut på att hon varje helg ställer en bokrelaterad fråga som man ska svara på; sedan länkar man till sitt eget inlägg i en kommentar på hennes blogg och så kan man hitta en massa andra bokbloggar som också svarat! Jag har tänkt vara med ett tag, men inte tagit mig tid till att svara på någon fråga förrän nu.

Veckans fråga är: Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.

1. Här skulle egentligen stå Twilight, men (och jag skäms när jag tänker på det) jag har tyvärr redan läst alla böckerna. Istället skriver jag Stephenie Meyers andra roman, The Host. Det räckte med Twilight.

2. Fifty Shades of Grey av E. L. James  - bara det faktum att det från början var en Twilight-fanfic får mig att tveka. Och när man sedan läser vad den handlar om (sex, sex och mera sex) känner jag mest "Njjaeeee...".

3. Hades av Josephine Angelini. Jag läste den första (Helena) och var extremt tveksam bara på grund av baksidestexten, men tänkte att den kanske kunde vara bra ändå, för alla recensioner jag läst tyckte det (och den handlade om grekisk mytologi, vilket jag gillar). Men gud, vilken besvikelse. För det första var den svenska utgåvan full av korrekturfel, vilket gjorde korrekturläsaren i mig galen och boken är bara SÅ DÅLIG. Förlåt ni som gillar den, men allt jag fick ut av den var att Helena var perfekt men hade världens sämsta självförtroende, trots att hon hade en skitsnygg kille som var kär i henne (now, where have I heard that before...). Så, nej, jag kommer inte läsa några av uppföljarna, för jag fick verkligen tvinga mig igenom första boken. (Dessutom, i något av de första kapitlena förolämpar en av Helenas klasskamrater henne genom att kalla henne Hulken - de hade clearly inte sett Avengers, för då hade de vetat att det snarare är en komplimang.)

Tack och hej.


5 kommentarer:

  1. Välkommen till jerkan!!

    SvaraRadera
  2. Nu sög det till i mig att se The Avengers! Jag var lite väl seg iväg till Avengers så den hade hunnit sluta gå när jag kom på att jag borde gå XD

    Jag har inte hört talas om den tredje, men de två första håller jag med om. Jag kan kanske tänka mig att läsa Fifty Shades bara för att jag kommer garva mig igenom boken och ett gott skratt förlänger livet, men det är om jag skulle få boken gratis i så fall.

    SvaraRadera
  3. C.R.M. - Hahaha, jag såg den tre gånger på bio X) Men du har tur, den kommer ut på dvd snart! :D Men, ja, jag tycker verkligen att det är en jättebra film, de gjorde allting rätt!

    Haha, jaaa, jag har funderat lite på att läsa den ifall det kommer en filmatisering, men kommit fram till att det förmodligen inte skulle vara värt det X)

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt förhandsbokat och allting XD Det ska bli kul att äntligen se den!

    SvaraRadera