måndag, mars 11, 2013

I det här trädet

Källa

I det här trädet handlar om Jakob, Vilsenpojken, och Siri, Fågelflickan, som  inte känner varandra men ändå möts ibland. Jakob som är nyinflyttad, tillsammans med sin mamma och tyste storebror John och Siri, som sticker ut ögonen på sina skolkamrater i skolkatalogen och vars pappa sviker gång på gång.

Jag älskar ju Per Nilssons böcker, så när jag hittade den här på någon rea för något år sedan var jag tvungen att köpa den. Tyvärr har jag inte läst något av Katarina Kieri, men efter den här boken måste jag nog det. De båda författarna har skrivit vartannat kapitel; Per Nilsson har skrivit Siris och Katarina Kieri har skrivit Jakobs. Jag fascineras av det sättet att arbeta, för det kan ju bli så himla fel om man skriver vartannat kapitel var, och tänk om man har helt olika stil så att det sticker iväg alldeles för mycket? Men de lyckas mycket bra i den här boken, jag kunde inte lista ut vem som skrivit vad förrän jag googlade det.

Jag gillar den här boken otroligt mycket. Jag hade förväntat mig en något förutsägbar ungdomsroman, men det är det inte. Det är en berättelse om hur det är att vara ung och att ibland går livet upp och ibland går det ner. Jag gillar verkligen att det inte skrivs rakt ut vad som har hänt ( i alla fall inte direkt), utan det läggs ut pusselbitar, som läsaren själv får sätta ihop.

Det är en mycket fin bok, och man kan hitta till exempel följande guldkorn i den:

"Han tänkte på Robert-Roger. På att man inte ska gå omkring och släpa på andras bagage. Men vem som egentligen ska ha de där väskorna och hur man bär sig åt för att lämna dem ifrån sig, det sa han ingenting om."
- Sid 56

"[...]slånbärssaft så röd som kärleken och revolutionen."
 - Sid 100

"Men kan man bara lämna sina väskor och gå vidare?
Kanske måste alla väskor öppnas och undersökas. Och tänk om han har fel. Kanske måste man slita och släpa hela livet, kanske kan man aldrig lämna sitt bagage bakom sig."
- Sid 160


Första meningen: "Klitoris. Allihopa på en gång. Säg klitoris. Jag räknar till tre."
Författare: Katarina Kieri & Per Nilsson
Förlag: Raben & Sjögren
Sidor: 235

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar