onsdag, juli 10, 2013

Tågluff del 1

Så är det alltså dags, vardagens vardagliga lunkande har smugit sig tillbaka och resten av sommaren kommer att, till stor del, spenderas inne på ett kontor, medan alla andra har semester och vältrar sig ute i solen.

Men jag måste väl försöka skriva något om hur tågluffen var, vad vi gjorde, i vilka länder vi var och så vidare. (Jag borde fört resedagbok, som min eminenta kompis Ingrid, smart som hon är, gjorde.)

Resan började på Malmö central, där Ingrid dök upp fem minuter innan vårt tåg till Köpenhamn skulle gå, men det var ingen fara, vi hann, och sedan mötte vi upp Emmy på Københavns Hovedbanegård, klev på ett tåg mot Berlin och så var resan påbörjad på riktigt.

På väg.
I Berlin möttes vi av Ingrids syster, vilket var ganska skönt, för vi var helt förvirrade. Hur funkar tunnelbanesystemet? Vart skulle vi? Hur köper man biljett? Hur byter man språk på automaterna, så att man förstår vad de säger? Men allt löste sig, och efter att ha installerat oss gav vi oss ut för att se Berlin. Vi gick till muren, som av en slump bara låg fem minuter bort från vårt hostel. Och eh, jag har inga bilder på det, för jag är trög.

I alla fall, vi stannade i Berlin i tre nätter, och det var strålande väder (åtminstone inget regn) hela tiden. Jag och Emmy tog oss tid att åka ut till Charlottenburg och vandra runt i slottsparken, där min fantasi genast skenade iväg och började hitta på om småälvorna och skogsfolket som bodde där. 

Slottet.

Slottet igen.

Definitivt vattnet där älvorna åker i sina barkbåtar.


Tänk att gå här själv mitt i natten, och
så kommer det en mörk skepnad glidandes genom dimman...

Men det var lyckligtvis dag, och sol, när vi var där.

Jag hann även med ett besök på Neues Museum, där de hade bysten av Nefertiti, och en mängd andra saker från Egypten. Men den fick man såklart inte ta några bilder på.

Efter Berlin begav vi oss till München, och där kändes det faktiskt som att resan började på riktigt, igen, för nu hade vi ingen som mötte oss på tågstationen, utan nu fick vi själva navigera oss.

I München firade de någon slags födelsedag för staden, och då kunde man stöta på det här (helt normalt):


Tyvärr stannade vi bara i München i en natt, men oroa er inte, vi kommer hit igen. Det var en oerhört fin stad (ni kommer märka att det är mycket som var "oerhört fint" eller "åh, vad fint här var"). Vi testade currywurst, som visst var en tysk "delikatess" (det vill säga, bratwurst med curry och enorma mängder ketchup), men det var faktiskt gott!

Dagen efter att vi anlänt till München gav vi oss iväg igen, för att åka till Italien... Vi åkte genom Österrike och herregud, det var så fin natur att vi inte riktigt visste var vi skulle bli av.

Hur ofta ser man såna här berg hemma?
Efter ungefär 7-8 timmars resa (och en italiensk tågkonduktör som öppnade dörren till kupén, som vi delade med två killar från Finland, kollade på en av våra biljetter "And you have reserved seats? That's what I'm talking about! They're all the same? Good!" och sedan gick, utan att kolla på resterande biljetter) var vi framme i Italien. Men det blir ett annat blogginlägg, för nu måste jag sätta mig och skriva, innan jag ska gå till jobbet.

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar