måndag, juni 16, 2014

Aristotle and Dante discover the secrets of the universe

Aristotle and Dante discover the secrets of the universe är skriven av Benjamin Alire Sáenz.

Aristotle är femton och har precis fått sommarlov. För alla andra är det en härlig tid, men Aristotle är inte som andra femtonåringar; han gillar att vara ensam och har inga egentliga vänner. Tills han träffar Dante, som säger "I can teach you how to swim." Därefter blir inget sig likt.

Jag älskade den här boken. Nej, inte "älskade", ÄLSKAR. 


Så här mycket älskar jag den!

Den här boken har allt: en coming of age tale, föräldrar som är både närvarande men samtidigt frånvarande. En pappa som var med i Vietnamkriget och kom hem med ett sår inuti som inte riktigt vill läka. En mamma som finns där, men när det kommer till de djupaste känslorna inte vill (eller kan) svara. Och ändå säger Aristotle att han älskar henne. En tonårskaraktär, som är kille, och som vågar erkänna att han älskar sin mamma. Det är fantastiskt!

Det handlar om vänskap, familj, familjehemligheter och allt vi aldrig säger högt. Om relationer och hur nära vi egentligen står de personer som borde vara närmast.

Jag älskar den här boken så mycket att jag till och med funderade på ifall man skulle starta ett förlag för att kunna ge ut den på svenska, så att så många som möjligt ska kunna läsa den. Jag älskar den här boken så mycket att när jag hade läst klart den ville jag genast läsa om den.

LÄS DEN!

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar