onsdag, december 31, 2014

Läsåret 2014

Efter det pinsamma läsresultatet 2013 bestämde jag mig tidigt att i år fick det bli bättring, och det får man ändå säga att det blivit!

2014 har jag läst 88 böcker, det är 31 fler än förra året; inget att skämmas över! Igår trodde jag att jag låg på 89, så då kände jag mig plötsligt tvungen att plöja igenom Allegiant under kvällen, men sedan såg jag att jag "bara" låg på 88, så då skonade jag mitt ömma huvud lite ...

Mitt inofficiella mål var egentligen 100, men så långt bort var jag inte! Vem vet vad som kommer hända 2015 ...

Här är i alla fall en sammanfattning av vad jag läst i år!

1. Let it snow - John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle
2. Onda krafter i Sollentuna - Coco Moodysson
3. Tusen gånger starkare - Christina Herrström
4. Enchanted glass - Diana Wynne Jones
5. Askungeleken och andra berättelser - Kelly Link
6. Eviga glömskans allé - Ritta Jacobsson
7. Fjärde riket - Maria Nygren
8. Utan titel - Anna Charlotta Gunnarson
9. Dagboksanteckningar från ett källarhål - David Wiberg
10. The ocean at the end of the lake - Neil Gaiman
11. Den femte vågen - Rick Yancey
12. Monster - Michael Dahlén
13. Ljus ljus ljus - Vilja-Tuulia Huotarinen
14. Glashuset - Rachel Caine
15. Döda flickors dans - Rachel Caine
16. Midnattsgränden - Rachel Caine
17. Onkel Montagues spökhistorier - Chris Priestley
18. The Missing Ink - Philip Hensher
19. Smaragdgrön - Kerstin Gier
20. 172 hours on the Moon - Johan Harstad
21. The Cuckoo's calling - Robert Galbraith
22. The fault in our stars - John Green
23. Saker min son behöver veta om världen - Fredrik Backman
24. Marly's ghost - David Levithan
25. Unravel me - Tahereh Mafi
26. Nattsagor för sömnlösa - Johanna Wester
27. I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början - Kristian Gidlund
28. Broken soup - Jenny Valentine
29.The orphan choir - Sophie Hannah
30. Feed - Mira Grant
31. The Selection - Kiera Cass
32. The red pyramid - Rick Riordan
33. No one else can have you - Kathleen Hale
34. Runemarks - Joanne Harris
35. I huvudet på Colin Fischer - Ashley Edward Miller & Zack Stentz
36. Aristotle and Dante discover the secrets of the universe - Benjamin Alire Sáenz
37. Dark hills divide - Patrick Carman
38. Konsten att ha sjukt låga förväntningar - Åsa Asptjärn
39. Awaken - Meg Cabot
40. Saving Francesca - Melina Marchetta
41. This song will save your life - Leila Sales
42. Wallflower - Stephen Chbosky
43. The Maze Runner - James Dashner
44. The Scorpio Races - Maggie Stiefvater
45. Legend - Marie Lu
46. The Mortal Instruments: City of Ashes - Cassandra Clare
47. The Mortal Instruments: City of Glass - Cassandra Clare
48. Flickan vid glastornet - Erika Vallin
49. The Elite - Kiera Cass
50. Kodnamn Verity - Elizabeth Wein
51. The One - Kiera Cass
52. Boktjuven - Markus Zusak
53. Danny the Champion of the World - Roald Dahl
54. Soulless - Gail Carriger
55. Changeless - Gail Carriger
56. Ketchup Clouds - Annabel Pitcher
57. Blameless - Gail Carriger
58. Heartless - Gail Carriger
59. Timeless - Gail Carriger
60. Om konsten att läsa och skriva - Olof Lagercrantz
61. Att skriva - Marguerite Dumas
62. Till det omöjligas konst: Essäer om litteratur och psykoanalys - Carin Franzén
63. The faith of a writer: Life, Craft, Art - Joyce Carol Oates
64. Jag ser mig själv i en stulen spegel - Maria Küchen
65. Dash och Lilys utmaningsbok - Rachel Cohn & David Levithan
66. The Shining - Stephen King
67. Svensk synd - Martin Jern
68. Fortunately, the milk - Neil Gaiman
69. Otopia - Per Nilsson
70. The Scorch Trials - James Dashner
71. En av oss sover - Josefin Klougart
72. The Death Cure - James Dashner
73. Varför vara lycklig när du kan vara normal? - Jeanette Winters
74. The Hobbit - J.R.R. Tolkien
75. Sommarboken - Tove Jansson
76. Pappersstäder - John Green
77. Lolita - Vladimir Nabokov
78. Onanisterna - Patrik Lundberg
79. Älskaren - Marguerite Duras
80. Does the Writing Workshop still work? - Dianne Donnelly
81. Världens viktigaste kyss - David Levithan
82. Eleanor & Park - Rainbow Rowell
83. Säg inte det här till någon - Ariel Held
84. Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek - Lena Andersson
85. Daylight Saving - Edward Hogan
86. Uppstigandet - Karen Bao
87. Divergent - Veronica Roth
88. Insurgent - Veronica Roth

Mest minnesvärda: Aristotle and Dante discover the secrets of the universe, Saving Francesca, Att skriva.

Snacka om att jag gillade den här boken ...

Största besvikelsen: Lolita - typ den vidrigaste bok jag någonsin läst. Om det inte hade varit en biblioteksbok hade jag troligtvis bränt upp den. Men okej, jag visste att jag inte skulle gilla den redan när jag började läsa den, så så mycket besvikelse var det väl inte ... Kanske Otopia? Jag älskar Per Nilssons böcker, och den här var helt okej, men jag hade förväntat mig lite mer än "helt okej" ...

Största överraskningen: En av oss sover

Utdrag från En av oss sover


Mest tårframkallande: The Fault In Our Stars (som lyckades hamna i samma kategori förra året också!), I kroppen min, Kodnamn Verity

Lockade till flest skratt: Gud, jag kan inte komma på en enda bok som jag tyckte var jätterolig i år, känns som att jag bara läst böcker om massa seriösa och tunga ämnen ... men okej, jag skrattade en del när jag läste Onanisterna, mest på grund av igenkänningsfaktorn. Pappersstäder minns jag med att jag drog på smilbanden åt. Jaaa, Saker min som behöver veta om världen, där satt den!

Mjodå, lite leende där ...


Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar