torsdag, januari 15, 2015

Veronica Mars: The Thousand Dollar Tan Line

Den här boken utspelar sig efter filmen och räknas som canon, så om ni inte sett den kan den här recensionen innehålla spoilers!

The Thousand Dollar Tan Line utspelar sig efter filmen och Veronica har, medan hennes pappa vilar upp sig från sina skador, tagit över Mars Investigations. 

I Neptune är det spring break, vilket innebär att collegestudenter från hela landet väller in och festar. Tills en ung tjej försvinner, och Neptune plötsligt hamnar på allas radar. Studenterna slutar komma, och Veronica blir anlitad för att hitta den försvunna studenten. Men det visar sig ganska snabbt att det här fallet är mycket farligare än vad Veronica, och alla andra, första trott ...

Okej, jag trodde att den här boken skulle vara lite fånig, och att det inte skulle gå att överföra den briljans som är tv-serien (och numera film!) till bokformat. Ack, så fel jag hade.

Spänningen, humorn, Veronicas vassa kommentarer, allt finns där, och allt funkar. Enda gången jag blev lite förvirrad var i början, och det var över perspektivet. Eftersom Veronica i tv-serien narratear det som händer, hade jag förväntat mig att boken skulle vara skriven i första person, men den är skriven i tredje person, och ibland glömde jag bort det. Speciellt när man får komma väldigt nära Veronica, då känns det som att det borde vara första person, men nix ...

Trots förvirring över perspektivet älskade jag den här boken, jag slukade den på bara några timmar. Den är, som sagt, spännande, rolig och fylld med plot twists. Och även väldigt fina beskrivningar av Veronicas känslor. Nedan (sista meningen på bilden) finner ni mitt favoritcitat från boken:


Om du, som jag, inte kan få nog av Veronica Mars, så kan jag varmt rekommendera den här boken. Och även berätta att nästa bok, Veronica Mars: Mr. Kiss and Tell kommer ut den 20:e januari i år!

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar