onsdag, augusti 12, 2015

This is not a test

Bild från Goodreads.
Sloane är redo att ge upp på livet. Hennes syster har övergett henne, lämnat henne ensam med deras misshandlande pappa, och tagit med sig vad Sloane planerat skulle vara hennes väg ut. Det är då deras lugna gata, stad, drabbas av zombies. Tillsammans med ett gäng andra ungdomar överlever Sloane zombierna på gatorna och hittar en fristad i deras gamla skola. Men hur länge kan de vara säkra där, och hur överlever man i en värld av död, när man redan gett upp?

Jag älskar zombieböcker. Och filmer (nåja, vissa). Det jag älskar är dock inte våldet eller all gore, utan hur människor, samhället, reagerar och fungerar. Skulle det överhuvudtaget kunna fungera normalt igen, eller skulle världen gå under?

This is not a test tillför kanske inte jättemycket nytt till genren, förutom vinkeln att Sloane redan innan zombieapokalypsen bestämt sig för att hon inte vill leva längre. Det är trovärdigt skildrat, hur hon tänker och resonerar, och ett annorlunda perspektiv, som får en att vilja fortsätta läsa. Under hela tiden jag läste den här boken satt jag med en klump i magen och hjärtat i halsgropen, för hur skulle det ?

Om man gillar zombies och böcker med mycket känslor kan jag definitivt rekommendera This is not a test. Nu måste jag gå och kolla upp uppföljaren. 

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar