tisdag, augusti 04, 2015

Top Ten Tuesday

Tisdag, hurraaa! 




Temat för Top Ten Tuesday är idag: Ten Fairytale Retellings I've Read/Want To Read (or you could do fairytales I want to be retold or fairytales I love)

Alltså, jag älskar fairytales, så det här temat är som klippt och skuret för mig.

  • Cinder - Marissa Meyer: Den här är ju en retelling av Askungen och alla älskar de här böckerna, så de står ganska högt på min att läsa-lista.
  • Snow in Summer – Jane Yolen: En retelling av Snövit, som jag ärligt talat minns ganska lite av, men som jag tror var helt okej?
  • Princess of the Midnight Ball – Jessica Day George: Okej, den här boken är baserad på en av mina favoritsagor, De utdansade skorna, så när jag fick veta att den fanns kastade jag mig över den här boken. Vill dock minnas att den var lite väl mycket återberättelse av sagan (fast i skönlitterär form), så blev lite besviken att den inte var ... ja, mer, helt enkelt.
  • The Graveyard Book - Neil Gaiman: Den här boken är ju en retelling av Djungelboken (vilket jag inte fattade första gången jag läste den, såatteh), men mkt bra!
  • Marly's ghost - David Levithan: Okej, vet inte om den här räknas egentligen, men det är en retelling av Dickens En Julsaga, och jag tyckte den var väldigt fin när jag läste den.
  • Ella Enchanted - Gail Carson Levine: En retelling av Askungen (tror jag?), men jag har bara sett filmen, och hört att den är vääääääääääldigt annorlunda från boken, så skulle vara kul att få läsa den här!
  • Abandon - Meg Cabot: En retelling av Persefone och Hades-myten. Ärligt talat tyckte jag trilogin var sådär, men jag läste iofs böckerna med typ tre års mellanrum, så kände mig alltid väldigt förvirrad när jag kastade mig in i böckerna ...
  • Stitching Snow - R.C. Lewis: En retelling av Snövit (eller, ja, jag antar att det är av Snövit), som jag har hört lite buzz om, och tänker kan vara rolig att läsa.
  • Beastkeeper - Cat Hellisen: En retelling av Skönheten och Odjuret, som jag tror handlar om att det är den kvinnliga huvudrollen som förvandlas till Odjuret ...? Iaf, så vill jag väldigt, väldigt, väldigt, gärna läsa den här.
  • Poisoned Apples: Poems for You, My Pretty - Christine Heppermann: En diktbok, där dikterna är inspirerade av olika sagor (tror jag). I vilket fall, så tycker jag att det låter som en helt amazing ide, så den här vill jag också gärna läsa. Plus att författaren och jag delar namn, så måste ju visa stöd för min namne!
Det var Top Ten Tuesday för den här gången, tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar