torsdag, oktober 01, 2015

Köpt på Bokmässan

Igår hade jag tänkt skriva det där inlägget om hur min bok blev antagen, men när jag vaknade hade jag så ont i halsen att jag satt vid köksbordet och grät. Så det fick bli en tripp till vårdcentralen istället (har visst bara en "vanlig" virusinfektion a.k.a. förkylning ...), och sen tog jag det lugnt resten av dagen. Men imorgon!

Nu tänkte jag istället visa upp vad jag faktiskt köpte på mässan. Det blev en del. He.

Från Gilla Böcker/Lilla Piratförlaget.

Vad gör man inte - Maja Hjertzell: Vi får följa tre syskon (av fyra) när de är på väg för att fira sin mammas födelsedag. Jag håller på att läsa den här just nu och än så länge är det mycket bra!

8 saker du aldrig skulle våga - Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg: En bok om ett kompisgäng som bestämmer sig för att ge varandra utmaningar, som de måste genomföra oavsett hur pinsamma eller jobbiga de är. Har sett fram emot den här länge!


Som stjärnor i natten - Jennifer Niven: All the bright places är originaltiteln, och jag har sett den på lite olika booktubes, så nu bestämde jag mig för att skaffa den! Jag tror den handlar om två tonåringar som lär känna varandra när de båda tänker egentligen tänker begå självmord, och sedan blir det massa känslor, och sånt gillar jag.


I stormens öga - Leigh Bardugo: Jag fick äran att korrekturläsa första boken, och trodde att jag skulle tycka den var lite fjantig, men jag tyckte den var superbra! Det här är helt enkelt uppföljaren, så den var jag tvungen att ha.


Athena - Marta Söderberg: Typ en av de böcker jag sett fram emot mest i år!! Träffade Marta på mässan och hon var så himla trevlig, ska bli jätteroligt att ÄNTLIGEN få läsa den här! Handlar om Benjamin och Maya som kidnappas för att genomgå ett rekrytprogram.

Från lite olika förlag!
Skriv, skriv, skriv! - Lo Söllgård & Carola Mikaelsson: Nya kreativa skrivutmaningar från Lo Söllgårds Förlag! Den här gången har även Carola Mikaelsson, en av mina lärare från Författarskolan, varit med och skrivit några av övningarna.

När hundarna kommer - Jerssica Schiefauer: Handlar om ett ungt par, och den enas lillebror som begår ett mord. Tror den kommer vara jättetung att läsa, men också skitbra.

Djupa Ro - Lisa Bjärbo: Fyra vänner samlas igen efter beskedet att den femte i deras grupp har hittats död i deras hemort. Jag har faktiskt redan läst ut den här och ja, jag grät och ja, den är superfin ♥ Ska samla tankarna lite innan jag skriver någon slags recension av den.

Jag och Earl och tjejen som dör - Jesse Andrews: Älskar att de behöll originaltiteln, och fick den att funka på svenska! Det handlar om Greg, som blir tvingad av sin mamma att bli kompis med Rachel, som har leukemi. Jag tror den här kommer vara en bok som man både kan skratta och gråta till.

Odinsbarn - Siri Pettersen: Första delen i Korpringarna och jag vet egentligen inte vad den handlar om, vikingar???

På andra sidan Fågelsången - Stefan Casta: Haha, ett autobuy för mig, jag vet inte riktigt vad den här handlar om heller, men när jag såg att Stefan Casta släppt nytt var jag tvungen att köpa den. 

Köpte såklart några titlar från The English Bookshop också!
Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli: Det här är också en sån där bok jag sett cirkulera bland massa booktubers, och alla älskar den. Handlar om Simon, som är homosexuell och när ett av hans email hamnar i fel händer blir han utpressad av en person, som hotar avslöja hans hemlighet. 

Throne of Glass - Sarah J. Maas: Okej, ALLA älskar de här böckerna. ALLA. Så nu måste jag också börja läsa dem. Handlar om en assassin, som typ är landets bästa, men som blir fångad och för att få komma ut ur fängelset vill kungen att hon dödar massa andra assassins. Tror det typ är ploten, i alla fall?

Mosquitoland - David Arnold: Den här har jag också sett hos booktubers, men den verkar ha fått lite mer mixed reviews. Men jag behövde en tredje bok, och tänkte att den här hade jag i alla fall hört talas om. Tror det är typ en roadtrip bok, där huvudpersonen först flyttar till sin pappa (efter att hennes föräldrar skiljt sig), men sen får hon veta att hennes mamma är sjuk och måste försöka rymma hem till henne.



En penna för att matcha pennskrinet jag köpte förra året (tror jag)!

Och det var allt för den här Bokmässan! Har ni läst någon av böckerna, vad tyckte ni?

Tack och hej!

2 kommentarer:

  1. Stormens öga är minst lika bra som sin föregångare :-) Himla mycket spännande böcker du hittade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra! Ska sätta tänderna i den så snart jag bara kan :) Jaaa, jag tycker det blev en bra skörd!

      Radera